Eychlerowie – rodzina młynarzy wędrownych (1)

Rodzeństwo Eychlerów – Maria, Antonina, Anna, Wiktor, Józef i Władysław

Karol Eychler z Saksonii

Protoplastą polskiej historii mojego rodu był Karol Eychler, który przybył do Polski, jak głoszą podania rodzinne, z Saksonii na początku XIX wieku, gdzieś w okresie wojen napoleońskich. Był młynarzem zajmującym się budowaniem młynów, przeważnie wodnych i  tzw. wiatraków. Podczas budowy konkretnego młyna, wprowadzał w tajniki zawodu młynarskiego jego przyszłego właściciela, ucząc go także sposobów naprawy i konserwacji urządzeń młyńskich. W tamtych czasach jego zawód młynarza wędrownego był dość popularny. Po zbudowaniu młyna ruszał w dalszą drogę, a osiadał tylko tam, gdzie naprawdę bardzo mu się podobało.

Czytaj dalej Eychlerowie – rodzina młynarzy wędrownych (1)

Stacja Wyszków – Historia kolei na ziemi wyszkowskiej (2) – okres 1914 – 1918

Zniszczony most kolejowy w Wyszkowie oraz wykolejone pociągi na moście i bocznicy odchodzącej do portu. Wykolejona została m.in. widoczna na zdjęciu, lokomotywa OB (OW )7189. Źródło: zbiory Miejsko-Gminnej Biblioteki Publicznej w Wyszkowie

O ile znany jest nam dość dokładnie przebieg II wojny światowej na Ziemi Wyszkowskiej, to historia tych terenów w okresie I w. św., nie została zbyt dokładnie zbadana i opracowana, szczególnie z wykorzystaniem źródeł zarówno niemieckich jak i rosyjskich pochodzących z tamtego okresu. Nieco zapomniana wyszkowska stacja oraz cała linia Pilawa – Tłuszcz – Ostrołęka (wraz z ostrołęckim węzłem kolejowym), odegrała w latach 1914-1918 dość ważną rolę w działaniach militarnych. Zawarte w znanych ogólnych opracowaniach dane dotyczące Wyszkowa i okolic zawierają liczne nieścisłości i unikają tematów związanych z transportem kolejowym, a także jego znaczenia w aspektach społecznych, komunikacyjnych oraz przemysłowych, ograniczając się tylko do uwzględnienia najważniejszych dat i liczb.

Czytaj dalej Stacja Wyszków – Historia kolei na ziemi wyszkowskiej (2) – okres 1914 – 1918

Wyszkowska stacja kolejowa i jej okolice

Wyszkowska stacja kolejowa – 25 sierpnia 1944. Wyk. graf. tablo – Piotr Kosiński

Dziś prezentujemy wykonane przez nasz zespół tablo, którego głównym elementem jest zdjęcie lotnicze przedstawiające wyszkowską stację kolejową w dniu 25 sierpnia 1944 roku. Aby przybliżyć Państwu jak wyglądała stacja oraz tereny do niej przyległe w tamtym okresie, w tablo umieściliśmy zdjęcia najważniejszych elementów tego terenu. Zdjęcia pochodzą z lat 40., 50. i 60.

Gen. Aleksander Jerzy Narbut-Łuczyński i jego związki z Wyszkowem

Aleksander Łuczyński – generał brygady, nowo mianowany dowódca OK V Kraków – 1930; źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe.

Rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości jest okazją by przedstawić sylwetkę gen. Aleksandra Jerzego Narbut-Łuczyńskiego, kawalera Orderu Wojennego Virtuti Militari, najwyższej rangi piłsudczyka związanego z Wyszkowem.

Czytaj dalej Gen. Aleksander Jerzy Narbut-Łuczyński i jego związki z Wyszkowem

Stacja Wyszków – Historia kolei na ziemi wyszkowskiej (1) – okres 1894 – 1913

Pierwszy most kolejowy w Wyszkowie, widok od strony miasta. Rys. ze zbiorów autora.
Pierwszy most kolejowy w Wyszkowie, widok od strony miasta. Rys. ze zbiorów autora.

Podstawą w projektowaniu i budowie linii kolejowych w Królestwie Polskim była lokalizacja ważnych obiektów strategicznych. Polityka prowadzona przez Cesarstwo Rosyjskie, przyczyniła się do przekształcenia Królestwa Kongresowego w obszar obronny przed zachodnimi państwami Europy. Ważną rolę w „militaryzacji” ziem polskich w czasie zaborów odegrał transport kolejowy, który mimo swojego pierwotnego strategicznego przeznaczenia, znacząco wpłynął na rozwój ekonomiczny i proces urbanizacji niektórych miast oraz osad.

Czytaj dalej Stacja Wyszków – Historia kolei na ziemi wyszkowskiej (1) – okres 1894 – 1913